top of page

היקשרות בזוגיות - לשמור על החיבור

עודכן: 3 בספט׳ 2019



בשיטוטים שלי ברשתות החברתיות, אני נתקל בלא מעט פוסטים של גרושים, פוסטים של אנשים בדרך לשם וזה שובר לי את הלב. כמה כאב.... כמה תסכול... קשה. בעבודה שלנו, אנחנו עובדים עם זוגות, עם הורים ועם מנהלים בארגונים על מערכות יחסים. אנחנו לא יודעים הכל ואין איזה מתכון להצלחה בשום מערכת יחסים ובכל זאת למדנו כמה דברים בדרך וחשבתי לשתף, כי אולי, רק אולי זה יעשה את החיים שלך חלק מכם לטובים יותר ושמחים יותר. זה יהיה קצת ארוך ומקווה שגם מועיל:

איך עושים את זה בזוגיות

כל מערכת יחסים בין אנשים מבוססת על מערכת של 6 צרכים בסיסיים שמתפתחים אצלנו עוד בגיל הילדות (פחות, או יותר עד גיל 7).

1. חיבור חושי

זה הבסיס להכל וזה גם החיבור הראשוני בכל מערכת יחסים. קשר עין, חיוך, מגע- נסו לשים לב למשל איזו הבעת פנים יש לכם כאשר אתם מתעוררים בבוקר, או כשאתם נכנסים הביתה כשאתם חוזרים מהעבודה. נסו לחייך אחד לשניה, ליצור קשר עין של כמה שניות טובות, להגיד "התגעגעתי", או "חשבתי עליך היום", או כל דבר שמתאים לכם.

2. הידמות

דימיון, תחומי עניין משותפים, תכונות משותפות - כל אלה יוצרים חיבור. נסו לראות את המשותף שלכם, למצוא זמנים שבהם אתם יכולים לעשות משהו ששניכם אוהבים ביחד. אולי יש לכם הומור דומה? אולי אהבה משותפת לאוכל מסויים? תנו לזה מקום וזמן ככל שמתאפשר.

3. שייכות

תחושת שייכות נוצרת על ידי זה שאנחנו מאפשרים לאנשים אחרים להיות חלק מהחיים שלנו, לדעת מה עובר עלינו ולעזור לנו בהתמודדויות שלנו. ספרו לבן / בת הזוג על היום שלכם, על מה ששימח אתכם, על מה שתסכל אתכם, על הדילמות ועל ההצלחות. אם אנחנו מחפשים שותפים לחיים, כנראה שכדאי לשתף אותם.

4. משמעות

כולנו רוצים להרגיש בעלי ערך, לדעת שיש לנו השפעה חיובית על העולם שמסביבבנו. כמישהו ממלא לנו את הצורך הזה, אנחנו מתחברים אליו בקלות. זה אחד הדברים הפשוטים והקשים, פשוטים כי בעצם כל מה שצריך לעשות זה להגיד: "תקשיבי אשתי, לא רק שעבדת כל היום, גם הכנת לכולנו ארוחת ערב, דאגת שיהיה לי מה ללבוש ועל הדרך איכשהו גם הספקת לשטוף את כל הכלים. זה מדהים בעיני", או "אני יודעת שאתה עייף ושהיה לך יום קשה ותדע לך שזה שאתה קם לתינוק בלילה, זה בכלל לא מובן מאליו. זה ממש עוזר לי וגם נותן לי לראות שאתה ואה גם אותי".

כדי לתת למישהו תחושת משמעות, כל מה שצריך לעשות זה בעצם להראות לו שאנחנו רואים את מה שהוא עושה. זה קשה, כי בתוך השגרה, בתוך העייפות והקושי שלנו, לפעמים קשה להרים ראש ולשים לב. לא חייבים לציין כל דבר ולא כל הזמן - נסו אולי לחשוב על זה שניה לפני שאתם נכנסים הביתה, להגיד לעצמכם לשים לב למשהו שהאשה עשתה ולציין את זה.

5. אהבה שאינה תלויה בדבר

כולנו רוצים בטחון ואמון במערכות היחסים החשובות לנו. האמון הזה נבחן בעיקר נקודות של קושי ושל קונפליקט. על קצה המזלג: כשבן / בת הזוג חווה קושי, נסו להיות אמפתיים, להבין מה הם מרגישים עכשיו ומה הם צריכים. לפני העצות, לפני שאתה מראה לה שבעצם היא לא בסדר, לפני שאת אומרת לו שזה "קטן עליו", או כל דבר אחר, נסו פשוט להיות איתם שם במקום שבו הם נמצאים ולא במקום שאתם רוצים שהם יהיו. יש עוד הרבה מה לכתוב בנושא, במיוחד סביב קונפליקטים בין הבני הזוג וננסה להקדיש לזה פוסט נפרד.

6. להיות ידוע ומוכר

איזה כיף זה כשאתם מתיישבים בחומסיית הבית שלכם והמלצר כבר יודע איזה מנה להביא לכם, נכון? חלק גדול ממה שיוצר קרבה ותחושה של "בבית" זה לדעת שמכירים אותו לפרטי פרטים. זה להכין לו את הקפה כמו שהוא אוהב, או להפתיע אותה באיזה שוקולוד, או ספר מהסופרת האהובה עליה, או לדעת מתי בדיוק זה הזמן למסאז' מפנק.

ששת הצרכים האלה ביחד יוצרים מצב שנקרא "היקשרות" - חיבור עמוק וחזק שמאפשר קרבה, תקשורת פתוחה ותחושת מחוייבות עמוקה. הצרכים ההיקשרותיים נמצאים אצל כולנו וכשהם מלאים יותר גם רצל בן / בת הזוג, מהר מאד נגלה שגם לנו טוב יותר, מחובר יותר ונעים יותר. נגלה את האדם שאנחנו רוצים לחזור לזרועותיו ושיש לנו שותף/ה אמיתית לחיים, נאמנים, דואגים ורוצים תמיד בטובתנו.

172 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page